Брат господень Иаков

Кондак 1

Избранному Апостолу Христову, иерарху преславному и мученику предивному, Иакову премудрому, брату Божию блаженному похвальная восписуем, яко ходатаю и скорому помощнику нашему. Ты же, предстояй Престолу Пресвятыя Троицы, не престай молитися за ны, сохраняющи от всяких бед и зол верою празднующих память твою и зовущих:

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Содетель, яви тя, Иакове, яко звезду многосветлую, на тверди церковней возсиявшую, светом Богопознания мир просвещающую и тьму лжеверия прогоняющую. Мы же, к заступлению твоему прибегающе, радостно тебе приносим сицевая:

Радуйся, яко брат Господень по плоти сый, ученик и самовидец неизреченных таин Его показался еси;

Радуйся, Богом избранный, да людем верным тайну спасения премудро изъясниши.

Радуйся, велегласно словеса Божия иудеем провозгласивый;

Радуйся, сими народ Божий, от Христа отвергшийся, к покаянию призывавый.

Радуйся, Церкве Иерусалимския истинный управителю;

Радуйся, и всех христиан Богомудрый наказателю.

Радуйся, иерарше Иерусалима дольняго, ныне во Иерусалиме горнем пребываяй;

Радуйся, Жертву Безкровную принося, себе же в жертву чисту Творцу и Царю уготовавый.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 2

Видящи, издалеча прозря твое жительство, Иакове, брата тя прия Христос Человеколюбец: ты бо, старший сын праведнаго Иосифа Обручника быв, издетска, яко назорей, Богу посвящен, воздержание возлюбил еси. Нравов же твоих благостию и ума чистотою Христов показался еси ученик искренний, сего ради сподобился еси у Престола Владычня вечно воспевати: Аллилуиа.

Икос 2

Разум всякий отвергше, Ирод царь искаше Младенца Иисуса, да погубит Его; и се Ангел Господень во сне явися Иосифу глаголя: «Возстав, поими Отроча и Матерь Его и бежи во Египет». Ты же, Иакове, яко сродник по плоти Иисусов сый, со Иосифом и Материю Его во Египте пребывал еси. Сего ради, приими от нас, Иакове, усердныя похвалы сия:

Радуйся, яко из колена Иудова процвел еси;

Радуйся, яко Иосифа праведнаго отрасль пречестная был еси.

Радуйся, яко чрез Христа лицем к лицу Бога узрел еси;

Радуйся, яко от Негоже благодать многу приял еси.

Радуйся, яко Христовым светолитием просвещен еси;

Радуйся, яко сугубыя почести от Христа сподобился еси.

Радуйся, яко Христа Пастыреначальника по плоти брат был еси;

Радуйся, яко Христом наследник обетований Отца Небеснаго явился еси.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 3

Сила Вышняго постави тя, Иакове праведне, пастыреначальника и таинника, неизреченная священнодействующа Таинства в Сионе святем, егда лик Апостольский избра тя епископа перваго Церкви Иерусалимския. Ты же, Апостоле, иго Христово усердно взем, Евангелия благости Его и Царствия проповедник был еси, поя Вседержителю Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй мудрость Божественную во уме своем всегда, Иакове, служение апостольское приял еси, егоже тридесять лет совершая, ко Христу вся страждущия и обременненныя приводил еси, неустанно веру спасительную во граде Святем и земле Палестинстей проповедуя и к познанию истины вся приводя. Темже тя, яко избранника Спаса нашего, славословим тако:

Радуйся, Святый Град Иерусалим проповедию Слова Божия огласивый;

Радуйся, велию власть от Бога приемый.

Радуйся, благовестниче Агнца Божия, вземлющаго грехи мира;

Радуйся, многих от народа иудейскаго во имя Отца и Сына и Святаго Духа крестивый.

Радуйся, пастырю добрый и учителю святый, яко тобою Бог Церковь Свою украси;

Радуйся, кладезю, из негоже воды живыя напаяемся.

Радуйся, яко стопам Спаса Христа неуклонно последовал еси;

Радуйся, яко Духа Божественнаго сиянием верных сердца просветил еси.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 4

Бурю нечестия разгоняя, множество иудеев и еллинов к Церкви Христовой обратил еси, отче праведный: словом бо и житием твоим любовь велию людей иерусалимских стяжал еси, и теми ко Христу вся приводил еси, научая пети Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слыша мудрыя слова твоя, «яко от дел оправдается человек, а не от веры токмо», гордии фарисее и книжницы распыхахуся сердцем, мнящи тя разорителя отеческих преданий быти. Мы же, учителя благочестия тя ведуще, вопием:

Радуйся, яко праведным житием твоим злословныя враги посрамил еси;

Радуйся, яко широтою Божественнаго разума пути вражия утеснил еси.

Радуйся, яко благодатию, из уст твоих изливающеюся, веровати в Троицу Единосущную верныя научал еси;

Радуйся, столпе благочестия непоколебимый и стено Церкве необоримая.

Радуйся, яко возсиял еси сущим во тьме неразумия, ко благочестию всех призываяй;

Радуйся, яко собранное стадо твое от волков лютых избавил еси.

Радуйся, яко брат Божий, Сына Бога Вышняго добльственне на земли исповедал еси;

Радуйся, Апостоле святе, мудростию обложенный и благодатию озаренный.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 5

Боготечною звездою прошел еси житие твое, Апостоле Иакове, благоговейно служение в Церкви Иерусалимстей совершая и образ праведнаго святителя Божия собою являя. Мы же, Богу, премудрость велию тебе даровавшаму и благодатными дары преизобильно тя украсившему, немолчно воспеваем: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша тя вернии людие Израилевы помощника и утешителя в скорбех и печалех: ты бо усердно молился еси о отпущении грехов народа Божия, якоже и колена твоя зело огрубеша непрестаннаго ради коленопреклонения твоего. Сего ради восхваляем тя по достоянию, яко молитвенника нашего пред Богом, взывая сице:

Радуйся, житием твоим добродетельным, яко солнце светозарное, вся просвещаяй;

Радуйся, презирати плоть свою и прилежати о души безсмертней научаяй.

Радуйся, Божественнаго Духа благодать приемля, плевелы лжеверия попаливый;

Радуйся, плоть свою духови совершенно поработивый.

Радуйся, вертограда Христова делателю усердный;

Радуйся, молитвенниче к Богу неустанный.

Радуйся, яко союзом любве стадо твое связал еси;

Радуйся, яко свет миру и соль земли явился еси.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 6

Проповедник истинныя веры Христовы и ревнитель благочестия был еси, святителю Иакове: сего ради, Духом Святым просвещаемый, чин Божественныя Литургии мудре устроил еси, благодарению Богу за вся научаяй. И ныне с небеси на ны милостиво призираеши и преизобильно всем нам благодать подаеши от щедраго Христа Бога, Емуже со Ангелы у Престола славы Его поеши: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси яко звезда утренняя Церкви Христовой ревностию о славе Божией, и, Жизнеподательным Духом законополагая и вещая неизреченныя тайны Божия, паству свою таинствы церковными и служением Божественныя Литургии освящал еси и правилам веры научал еси. Мы же тебе, Святыя Троицы служителю верному, воспеваем таковая:

Радуйся, чина церковнаго благоукрасителю;

Радуйся, ученьми твоими мир просветивый.

Радуйся, яко Духом Святым чрез тебе свет Богопознания в мир излияся;

Радуйся, яко тобою Евангелие Царствия Божия проповедася.

Радуйся, яко дару совершенну от Отца светов человеком подаятися учиши яве;

Радуйся, яко Божественным проповеданием твоим свет благодатный седящим во тьме греховней возсиял еси.

Радуйся, яко умом чистым и святыми усты твоими спасение всем верным предложил еси;

Радуйся, яко Бог Слово богатно блистании Божественныя благодати тя просвети.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 7

Хотя положити предел бывшей распре о законе Моисеове посреде благовествующих народом языческим слово Христово, на соборе Апостольстем во граде Иерусалиме главенствуя, ты, Апостоле преславне, словесы твоими богомудрыми о спасении души христианския паки мир в Церквах водворил еси. Мы же ублажаем тя, научившаго нас право разумети учение Христово и пети Тому: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго избранника Божия видим тя, святе Иакове: ты бо мудре вразумлял еси на соборе Апостольстем о скончании времени Завета Ветхаго и о Промысле Божием о обращении и спасении народов языческих. Сего ради тебе, яко великому во иерарсех Христовых, взываем:

Радуйся, Мудрость Ипостасную — Христа всем проповедавый;

Радуйся, яко о спасении верою и делами благочестия не токмо иудеев, обаче и язычников научавый.

Радуйся, о Христе, яко о совершении пророчеств и преданий отеческих, свидетельствовавый;

Радуйся, яко седящия во тьме греховней к свету благоверия приводил еси.

Радуйся, яко просветил еси мудростию твоею вся;

Радуйся, кладезю истиннаго Боговедения.

Радуйся, реко богоглаголивая;

Радуйся, премудрости чаше, добродетельми исполненная.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 8

Странно и предивно всем иерусалимляном бысть житие твое, священномучениче Иакове, ты бо миротворец и истолкователь Закона Божия явился еси, просвещая и вразумляя люди. Темже и нас научи пети от всего сердца Творцу и Зиждителю нашему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь освящен благодатию Духа Святаго, Церковь Иерусалимскую добре упасл еси, святе Иакове, день и нощь укрепляя новопросвещенныя в благодати Христовой. Мы же восхваляем тя, горнюю премудрость стяжавшаго, пении сими:

Радуйся, яко Божественный разум стяжал еси;

Радуйся, яко словесы богомудрыми люди, от неведения избавляя, ко Христу руководил еси.

Радуйся, яко труды твоими к водам спасения овцы словесныя приводил еси;

Радуйся, яко жребий пастырскаго о душах попечения праведно ти дадеся.

Радуйся, коегождо к безропотному несению креста его наставляяй;

Радуйся, яко солнце миру учении твоими возсиявый.

Радуйся, искусный ловителю душ человеческих;

Радуйся, Божественныя благодати светило.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 9

Всем сердцем возлюбивый Христа Бога, яко брат Его по плоти, и о спасении творения Его ревновавый, наставлял еси народ Божий в вере христианстей: яко быти во испытаниих терпеливу, на Бога уповающе и во смирении тяготы носяще. Мы же, тобою наученнии, милосердному Человеколюбцу Богу непрестанно взываем: Аллилуиа.

Икос 9

Вития многовещанныя не возмогут воспети твоея, богоблаженне Иакове, мудрости, егда вразумлял еси, яко не в единем книжнем научении и внешнем исповедании есть вера спасительная, а в вере, поспешествуемой любовию и делами во имя Христово. Мы же, тебе, яко Богомудрому наставнику, благодарно воспеваем:

Радуйся, яко тело без духа мертво есть, тако и вера без дел мертва есть, возвещаяй;

Радуйся, яко во искушения различная впадая, радость имети научаяй.

Радуйся, яко блажен муж, иже претерпит искушения, зане приимет венец жизни, рекий;

Радуйся, яко «искушение вашея веры соделовает терпение», — мудро нам глаголеши.

Радуйся, яко ведущему убо добро творити и не творящему — грех есть, нас умудряеши;

Радуйся, яко любы мира сего — вражда Богу есть, нас вразумляеши.

Радуйся, яко молитися друг за друга, много бо может молитва праведнаго поспешествуема, нас призываеши;

Радуйся, яко обративый грешника от заблуждения пути его, спасает душу от смерти, нам взываеши.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 10

Спасти хотяй всякаго человека, грядущаго в мир, Всевидец Господь дарова ти, Иакове славне, благодать велию укрепляти обращенныя в вере: ты бо на страдания предстоящия коегождо приуготовляя, призывал еси всех к терпению и упованию на Бога, всех и вся содержащему в деснице Своей. И нас, недостойных, сподоби молитвами твоими разумно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена необоримая Церкви Иерусалимстей был еси, священномучениче преславне, и тако научал еси люди твоя спасительней вере Христовей: «Вера бо чиста и нескверна пред Богом есть, еже посещати сирых и вдовиц в скорбех их и нескверна блюсти себе от мира». Мы же, тебе, о нас молящемуся, неустанно взываем:

Радуйся, яко «суд без милости — не сотворшему милости», — рекий;

Радуйся, яко «гнев мужа правды Божия не соделовает», — вразумляяй.

Радуйся, яко «плод правды в мире сеется творящим мир», — научаяй;

Радуйся, яко «Господь гордым противится, смиренным же дает благодать», — глаголяй.

Радуйся, яко «смиритеся пред Господем, и вознесет вы», — взываяй;

Радуйся, путеводителю наш к Небеси.

Радуйся, слова Божия истолкователю неложный;

Радуйся, на подвиг деятельныя любве подвигаяй.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносил еси Пресвятей Троице во вся дни земнаго жития твоего; отпавшия же от благодати вожди иудейстии, видевше, яко множество мужей и жен к Церкви Христовой прилагается твоими, всеславне Апостоле, трудами, злоумыслиша конец положити сему: нестерпим бо бысть им праведник истинный, Господу верно служащий. Нас же, святителю Иакове, благослови, укрепи и настави в вере спасительней возрастати, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светло Пасху Христову празднуя, во дни тыя неустанно проповедал еси, Иакове, глаголы жизни вечныя во граде Иерусалимстем собравшимся коленом иудейским и язычником множеству; начальницы же иудейстии совет положиша убити тя, пастыря Града Святаго. Мы же, тебе, яко мужественному воину Христову, усердно вопием:

Радуйся, истину Христову пред вожди небоязненно вещавый;

Радуйся, блистанием твоим тьму неведения просветивый.

Радуйся, правил церковных нелицеприятный блюстителю;

Радуйся, яко тобою Церковь Христова дивно красуется.

Радуйся, яко Богомудрыми ученьми умы верных к небеси возводиши;

Радуйся, яко крепостию проповеди твоея прелесть лжеучителей разрушил еси.

Радуйся, святый иерарше и проповедниче, многия в послушание веры уловивый;

Радуйся, лучу, от Солнца Правды исходяй, всю землю просвещаяй.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 12

Благодатию Божиею и силою, от Бога тебе дарованною, облеклся еси, страстотерпче Иакове, Христа ради готовый мучения всякия претерпети, егда лестию поставлен был еси на криле храма святаго нечестивыми, вопрошающими тя: «Рцы нам о Распятом». Мы же Богу, в мученичестем подвизе тебе укрепившему, гласом велиим воспеваем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Пресвятей Троице хвалу и благодарение и исполнився Духа Святаго, ты, Богоносе Иакове, изрекл еси пред народом о Христе, яко Той «сидит на Небесех, одесную Силы Всевышняго и грядет на облацех небесных». Слышавше же сия, нечестивии скрежетаху зубы своими и устремишася на тя; быв же долу низвержен с криле храма, Апостоле святе, востав на колени, Творцу молился еси о прощении убивающих тя и, камением до смерти побиваем, душу свою в руце Божии предал еси. Мы же, предстоящему тебе пред Престолом Святыя Троицы, радостно зовем:

Радуйся, яко на криле святилища представ, Бога Слова проповедал еси;

Радуйся, яко от иудей низвержен быв, небесных чертогов сподобился еси.

Радуйся, Горняго Иерусалима Апостольское основание;

Радуйся, яко жертву чисту себе Царю и Творцу принесл еси.

Радуйся, яко кровию твоею в Церковь Небесную вшел еси;

Радуйся, яко тя заступника крепкаго пред Богом имамы.

Радуйся, яко нетленныя пищи наслаждаяся, Престолу Святыя Троицы предстоиши;

Радуйся, священномучениче непобедимый, иерарше прехвальный и светильниче всемирный.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 13

О, преславный Апостоле Иакове, брате Господень, Церкви Христовой светильниче многосветлый! Приими от благоговейных сердец наших с любовию тебе приносимое хвалебное пение сие и испроси нам у Христа Бога нашего в вере утверждение, прегрешений оставление и от вечнаго осуждения избавление, да сподобимся в Царствии Небеснем купно с тобою во веки пети Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва апостолу Иакову, брату Господню

О, великий богоизбранный и богопрославленный Апостоле Иакове, брате Господень! Ты еси великий архиерей Града Святаго, теплый наш заступник и ходатай, предстоящий Престолу Пресвятыя Троицы. Не отрини нас от твоего заступления, но воздвигни нас, низверженных грехи многими. Имеяй власть решити и вязати, разреши зол наших соузы, любве Божией причти нас и Царствия Небеснаго причастники, блаженне, соделай молитвами твоими. Моли Христа Спаса, да сподобит непреткновенно совершати странствие наше земное, да вечныя и блаженныя жизни на небеси сподобившеся, с тобою вкупе возможем выну восхваляти Троицу Нераздельную и воспевати Едино Божество Отца и Сына и Духа Всесвятаго во веки веков. Аминь.

5 ноября Церковь празднует память апостола Иакова по прозванию «брат Господень», который возглавлял первую христианскую общину в Иерусалиме и, согласно церковному преданию, был сыном праведного Иосифа Обручника. Чем прославился этот апостол? И что мы знаем о других членах семьи, в которой родился Христос?

Иаков, брат Господень

Согласно наиболее распространенной версии, впервые четко изложенной епископом Епифанием Кипрским (IV век), Иаков был старший сын праведного Иосифа Обручника, родившийся в его первом браке. В Евангелиях неоднократно упоминаются «братья и сестры Иисуса», а евангелисты Марк и Матфей приводят даже имена: Иаков, Иосия, Иуда и Симон. С точки зрения святого Епифания, это как раз дети Иосифа Обручника, оставшиеся вместе со своим отцом и после того, как он обручился с Девой Марией и, вероятно, находившиеся рядом с Иисусом в Его детские годы.

В пользу этой точки зрения может свидетельствовать и Протоевангелие Иакова — апокриф (текст, посвященный тем или иным событиям и лицам священной и церковной истории, который Церковь не включила в канон Священного Писания. — Прим. ред.), рассказывающий о Рождестве Пресвятой Богородицы, Ее введении в Иерусалимский храм и о событиях, предшествовавших Рождеству Спасителя. Из текста этого Протоевангелия следует, что его автор Иаков скрывался в пустыне, когда иудейский царь Ирод искал убить младенца Иисуса; очевидно — скрывался вместе со всем семейством Иосифа и Девы Марии, как мы знаем, на несколько лет бежавшим в Египет (ср.: Мф 2:13–15).

Апостол Иаков
Эммануил Тзане Мпуниалис, 1683. Собрание Музея икон. Венеция

Но есть и другая точка зрения: Иаков и другие «братья Господни» были двоюродными братьями Иисуса. Эту версию отстаивал блаженный Иероним Стридонский, живший во второй половине IV — начале V века и много путешествовавший по Святой Земле. Свою мысль он высказал в споре с Гельвидием, считавшим, что «братья Господни» — это Его родные братья, младшие дети Марии и Иосифа, рожденные после Иисуса (так полагает и сегодня часть протестантов). Иероним же обратил внимание, что в 15-й главе Евангелия от Марка упоминается Мария, мать Иакова меньшего и Иосии, а в других Евангелиях — некая «Мария Иаковлева». При этом в Евангелии от Иоанна сказано, что у Богородицы была сестра Мария Клеопова (Ин 19:25). Вероятно, предположил блаженный Иероним, Иаков, Иосия, Симон и Иуда были сыновьями сестры Богородицы и, стало быть, двоюродными братьями Самого Господа. При таком понимании апостол Иаков, «брат Господень», сливается в одно лицо с Иаковом Алфеевым, одним из 12 апостолов, входивших в ближний круг.

Если прав блаженный Иероним, то у Иакова и трех его братьев было кровное родство с Господом Иисусом.

В те годы, когда Христос ходил по земле Палестины и проповедовал, братья не веровали в Него, говорит апостол и евангелист Иоанн (Ин 7:5). Возможно, они были в числе тех самых ближних, о которых Евангелие сообщает, что во время проповеди Иисуса они порывались забрать Его домой, ибо говорили, что Он вышел из Себя (Мк 3:21). Но очевидно, Воскресение Христа убедило братьев, что Он не без оснований называл Себя Сыном Божиим. Апостол Иаков был точно в этом убежден, недаром он оказался в числе немногих, кому Христос явился вскоре после Своего Воскресения (об этом рассказывает апостол Павел в Первом послании к Коринфянам, 15:7). И в книге Деяний святых апостолов, повествующей о жизни первых христианских общин, мы встречаемся уже с уверовавшим Иаковом, который возглавляет христианскую общину Иерусалима и является своего рода арбитром в спорах, нет-нет да и возникавших в первохристианской общине. Именно Иакову, например, принадлежит последнее, самое веское слово в дискуссии о том, на каких условиях крестить бывших язычников в малоазийских провинциях. Под влиянием его авторитета апостольский собор постановляет не затруднять обращающихся к Богу из язычников, а написать им, чтобы они воздерживались от оскверненного идолами, от блуда, удавленины и крови, и чтобы не делали другим того, чего не хотят себе (Деян 15:19–20).

«Святой Иосиф с Младенцем Христом на руках»
Гвидо Рени. Около 1635

Церковное предание сохранило за Иаковом, братом Господним, имя Иаков Праведный: он неукоснительно соблюдал установления ветхозаветного закона, никогда не пил вина и вообще был человеком очень воздержанным — и все это соединялось в нем с верой в то, что Иисус Христос есть истинный Сын Божий.

Апостол Павел, большую часть времени проводивший в миссионерских путешествиях по Средиземноморью, в коротких промежутках между ними возвращался в Иерусалим и виделся, как он сам говорит в Послании к Галатам, со столпами Церкви — апостолами Петром, Иоанном и Иаковом (Гал 2:9). Можно было бы решить, что речь тут идет об Иакове, сыне Зеведееве, одном из 12 апостолов и родном брате Иоанна Богослова. Тем более что именно этих трех апостолов (то есть Петра, Иакова Зеведеева и Иоанна) Христос особенно приблизил к Себе и брал туда, куда не звал остальных, — на Фавор, где они лицезрели Преображение; в горницу, где Господь воскресил умершую девочку; в Гефсиманский сад, где они видели Его молящимся до кровавого пота… Но в первой главе того же самого Послания ясно говорится: апостол Павел виделся в Иерусалиме с Иаковом, братом Господним (Гал 1:19). Тогда как Иаков, брат Иоанна, был убит еще в то время, когда Иудеей правил Ирод Агриппа (сам умерший в 44 году): именно он вынес апостолу смертный приговор, подстрекаемый иудейской верхушкой. Павел же совершал свои путешествия, как считают библеисты, в более поздние времена, начиная со второй половины 40-х годов.

Мученическая кончина апостола Иакова
Тзортзи (Зорзис) Фука. Фреска. Афон (Дионисиат). 1547 г.

С именем брата Господня Иакова церковная традиция связывает авторство Соборного послания Иакова, известного, в частности, фразой Вера без дел мертва (Иак 2:20), а также одного из самых ранних чинов Божественной литургии. Смерть Иаков Праведный принял в преклонном возрасте от иудеев, сбросивших его с паперти Иерусалимского храма за свидетельство о Христе.

Симон Зилот (Кананит)

Согласно одной из версий, Симон, как и Иаков, был одним из сыновей Иосифа Обручника. В отличие от Иакова, Симон с самого начала вошел в ближайший круг учеников Христа и стал одним из Двенадцати.

Апостольская проповедь о Христе начиналась с Иудеи: здесь благовествовали и Петр, и Иоанн, и Филипп, и прочие — мы знаем об этом из книги Деяний святых апостолов. Здесь поначалу трудился и Симон, прозванный за свою пылкость и рвение Зилотом («зилот» в переводе с греческого — «ревнитель»; по-арамейски это звучит как «кананит»). Более того, после смерти Иакова Праведного он на время даже стал первоиерархом иерусалимской общины — об этом пишет Евсевий Кесарийский в «Церковной истории», книга 3, 11.

Симон Зилот (Кананит)
Фреска храма Протатон (Протат) на Святой Горе Афон. Конец XIII века
Иконописец Мануил Панселин

Впоследствии, как гласит житие апостола, он отправился с проповедью в Эдессу (в те времена один из центров Малой Азии, географически относился к Сирии; ныне городок на юго-востоке Турции), побывал в Армении, Египте, Ливии (Киринее), Мавритании, Испании и даже Британии. Вместе с апостолами Андреем Первозванным и Матфием названый брат Господень благовествовал и в земле Иверской (нынешняя Грузия), после чего отправился вместе с Андреем в Абхазию. Основав здесь христианскую общину, апостолы, согласно преданию, разделились: святой Андрей отправился с проповедью вдоль Черноморского побережья Кавказа, а Симон Зилот поселился в небольшой горной пещере в окрестностях современного Нового Афона.

В Абхазии апостол совершил множество чудес, исцелил многих больных и обратил местные племена в христианскую веру. Однако он не случайно избрал местом своего жительства запрятанную в горах пещеру: язычники не раз пытались напасть на него.

В конце концов Симон принял мученическую кончину. По одной из легенд, названому брату Господа отрубили голову, другая гласит, что его заживо распилили; существует и третья версия — о том, что Симона распяли на кресте.

В IX веке на месте, где был погребен апостол-мученик, выстроили храм из белого тесаного известняка. А еще два столетия спустя христианская вера утвердилась наконец во всей Абхазии: в XI–XII столетиях весь абхазский берег был покрыт цветущими городами и монастырями, и эта земля оставалась христианской вплоть до завоевания ее турками.

Пещера, где жил апостол Симон, Абхазия, Новый Афон
Фото keeptravel.com

Существуют, впрочем, и иные предположения о том, кто был апостол Симон Зилот. Например, святитель Димитрий Ростовский в популярных Четьих Минеях пишет: «Симон… Иосифов сын, отнюдь не обретается во апостолех», а апостол Симон Зилот, будущий просветитель Абхазии, «происходил из Каны галилейской и был лично известен Господу и Его Пречистой Матери», но не являлся Его сродником по плоти. Святитель Димитрий пересказывает предположение, что именно на свадьбе Симона Зилота Господь Иисус совершил Свое первое чудо — претворил воду в вино. Возможно, это и убедило будущего апостола последовать за Ним.

Брак в Кане Галилейской
Фреска. Балканы, Сербия, монастырь Дечаны, XIV в.

Был, согласно святителю Димитрию, еще и третий Симон (или Симеон) — сын младшего брата Иосифа Обручника Клеопы, усыновленный Иосифом после смерти брата. Он-то, согласно Димитрию Ростовскому (который сам ссылается на греческих церковных историков Евсевия Кесарийского, Георгия Кедрина и Никифора Ксанфопула), и возглавил Иерусалимскую Церковь после смерти Иакова, брата Господня. Он был сопричтен 70-ти апостолам — тем ученикам Христа, которые не были с Ним постоянно, но видели и слушали Его, — и принял мученическую кончину на кресте.

Иуда, брат Господень

В круг ближайших учеников Господа входили два Иуды. Один, Иуда Искариот, в конце концов оказался предателем. Другой же — Иуда Иаковлев, иначе называемый Леввей или Фаддей, — был, согласно одной из версий, еще одним сыном Иосифа Обручника от его первой жены, родным братом Иакова и Симона.

Возможно, именно этот Иуда является автором 12-й книги Нового Завета — Соборного послания святого апостола Иуды. Автор этого послания именует себя рабом Иисуса Христа, братом Иакова (Иуд 1:1), быть может, потому, что стыдится своего поведения в юношестве, когда он еще не веровал в Божественное достоинство Иисуса и при дележе отцовской земли отказался поделиться с Ним своим наделом (такую историю сохраняет церковное предание).

Иуда, брат Господень
Дуччо ди Буонинсенья, около 1255

После ареста Христа в Гефсиманском саду Его названые братья повели себя ничуть не лучше прочих апостолов и разбежались; за Господом последовали только двое учеников — Иоанн и Петр. Тем не менее Иуда присутствует среди апостолов в тот день, когда им впервые явился воскресший Господь, и потом, в день Пятидесятницы, когда на апостолов снизошел Дух Святой и они начали смело проповедовать Евангелие среди разных племен и народов.

Иуда, согласно его житию, обошел с проповедью всю территорию Палестины (современные Израиль и Иордания), а затем направился в Аравию, Сирию, Ме­со­по­та­мию и дошел до самой Пер­сии, где и написал свое Соборное послание. В этой книге, одной из самых коротких в Новом Завете, можно усмотреть зачатки уче­ния и о Свя­той Тро­и­це (в одном месте апостол Иуда призывает молиться Духом Святым, в других проводит разделение между Богом Отцом и Господом Иисусом Христом), и о различении Ангелов на доб­рых и злых, и о бу­ду­щем Страш­ном Су­де. Апо­стол Иуда призывает хранить себя от еретических учений и учит, подобно своему брату Иакову, что недо­ста­точ­но одной только ве­ры во Хри­ста, необ­хо­ди­мы еще и доб­рые де­ла.

По преданию, свя­той апо­стол Иуда му­че­ни­че­ски скон­чал­ся око­ло 80 го­да в армянском го­ро­де Ара­те — он был рас­пят на кре­сте и прон­зен стре­ла­ми.

Предтеча и Креститель Господень Иоанн

Строгий аскет и проповедник покаяния Иоанн Креститель, пришедший на берега Иордана «приготовить путь Господу, прямыми сделать стези Ему» (ср.: Мф 3:3), был не только Предтечей Господа Иисуса, но и Его сродником. Это ясно из Евангелия от Луки, в котором мы читаем, что Мать Христа, Пречистая Дева Мария, приходилась родственницей матери Иоанна, праведной Елисавете (Лк 1:36).

Святая Анна с Марией, Младенцем Христом и Иоанном Крестителем
Леонардо да Винчи. Около 1500

Выяснить более точно, в чем заключалось их родство, теперь уже невозможно, хотя в церковном Предании сохранились сведения о том, что мать Елисаветы (и бабушка Иоанна Предтечи) Соби была родной сестрой праведной Анны, матери Пресвятой Богородицы, — об этом писал византийский историк Никифор Каллист (живший в XIV веке) со ссылкой на священномученика Ипполита Римского (раннехристианский автор, умерший в начале III века). Если так, то Богородица оказывается двоюродной сестрой Елисаветы, а Иисус Христос — троюродным братом Иоанна Предтечи.

Трудно сказать, встречались ли Иисус и Иоанн когда-либо в детстве. (Мы не берем в расчет эпизод, описанный в 1-й главе Евангелия от Луки, когда Дева Мария, уже ожидавшая Ребенка, пришла к Елисавете, беременной Иоанном, — и у той радостно взыграл младенец во чреве (Лк 1:39-45)). Тем более что вскоре после Рождества Богомладенца Иисуса Мария и Иосиф скрылись от преследований царя Ирода в Египет и жили там несколько лет, а когда вернулись, поселились в галилейском городе Назарете на севере Израиля. Тогда как семья Иоанна Предтечи, судя по всему, жила в Иудее, то есть южнее.

Крещение Господне
Фреска монастыря Протат на Афоне. Конец XIII в.

В Евангелии от Иоанна Предтеча говорит о Христе, что прежде не знал Его (Ин 1:31, 33), а евангелист Матфей рассказывает, как Крестителя Господня одолевали сомнения: точно ли Иисус Тот, Который должен прийти, или ожидать нам другого (Мф 11: 3).

Святитель Афанасий Великий и блаженный Феофилакт Болгарский говорят, что Иоанн Предтеча был по отцу из рода первого израильского священника Аарона, а по матери — как и Христос, из колена Иудина. В этом и состояло, по мнению этих двух толкователей, родство Предтечи с Господом Иисусом — конечно, весьма отдаленное. По мысли святителя Афанасия, евангелист Лука упоминает об этом родстве для того, чтобы обратить внимание на соединение во Христе двух ветвей израильского народа — царской (идущей от Иуды через царя Давида) и священнической (идущей от Аарона). Ведь Христос соединил в Себе царское величие (Бог неоднократно именуется в Библии Царем) с жертвенным служением священника: Он Сам принес Себя в жертву за грехи всего мира (1 Ин 2:2) и тем самым спас этот мир.

Редакция выражает благодарность за помощь в подготовке материала протоиерею Алексею Емельянову, заведующему кафедрой библеистики Богословского факультета Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета (ПСТГУ), и преподавателю ПСТГУ иерею Александру Гумерову

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *