Сергий и Герман валаамские

СЕРГИЙ И ГЕРМАН ВАЛААМСКИЕ

Преподобные Сергий и Герман Валаамские

Сергий и Герман (X или XIV в.), основатели Валаамского монастыря, преподобные

Память 28 июня, 11 сентября (память перенесения мощей в 1542-1550 гг.) и в Соборах Валаамских, Карельских, Новгородских и Санкт-Петербургских святых

Исторические сведения о преподобных Сергие и Германе очень скудны. Их житие было утрачено в результате опустошительных набегов на Валаамский монастырь, и кто они были — доподлинно неизвестно. Их почитают основателями Валаамского монастыря, но о времени основания обители также ничего не известно.

Кем были святые Сергий и Герман?

Местное предание, основываясь на словах Нестора о приходе св. апостола Андрея Первозванного к славянам Новгородским, продолжают его путешествие и на озеро Ладогу, где будто бы благословил он пустынный остров Валаамский каменным крестом. Те же темныя предания называют Сергия одним из апостольских учеников, посетившего этот остров и крестившего там язычников, между коими был некто Мунг, который, как полагают, и был назван Германом. Повесть эта извлечена из древней рукописи и ничем не подтверждается.

Некоторые относят житие преподобных Сергия и Германа ко временам св. кн. Ольги (X в.) и почитают их выходцами из Греции, искавшими просветить север. Но это так же сомнительно, как и мнение Платона, митрополита Московского, который, в церковной истории своей, относит начало Валаамского монастыря ко временам Владимира Великого (X-XI в.). В Софийской летописи сказано: «Лета 6671 (1163) обретены быша мощи и перенесены преподобных отец наших Сергия и Германа Валаамских, Новгородских чудотворцев при архиепископе Новгородском Иоанне». Но тогда страна, где лежит остров Валаам, не принадлежала России, и Иоанн не был еще епископом, так как он был хиротонисан в 1165 г. Сочинитель Истории Российской Иерархии считает свидетельство Софийской летописи или вовсе несправедливым, или заключает, что писец обманулся в имени Иоанна, вставив его не в том месте и веке, а надлежало бы вписать архиепископа Иоанна, жившего в конце XIV и начале XV века, что согласно и со временем присоединения Карелии к Российскому владению.

В Новгородской Софийской библиотеке, на доске древней рукописной книги, содержащей правила Свв. Отец и Седьми Соборов, находится записка со следующими словами: «В лето 6837 (1329) нача жити на острове Валаамском, озере Ладожском, старец Сергий». По другим запискам значится, что к основателю Валаамской обители пришел на сожительство прп. Герман в 1393 г. Посему и можно предположить основание монастыря в XIV веке.

Почитание и прославление преподобных

Издревле было положено начало местному церковному почитанию преподобных Сергия и Германа в пределах Новгородской епархии.

Свидетельством их церковного почитания является наличие их в Соборе Новгородских святых, упоминания в службе «Всем русским святым», составленной в XVIII веке, а также прориси и иконописный подлинник XVIII века. Текст подлинника гласит: «Сергий сед, брада аки у Александры Свирскаго, ризы преподобническия, на плечах схима. Герман сед, брада аки у Кирилла Белоезерскаго, риза преподобническая, на плечах схима».

В начале XVIII века были известны иконы преподобных Сергия и Германа. Напоминание об утраченном житии преподобных, встречается в многочисленных списках «Валаамской беседы», памятника церковной публицистики XVI-XVII веков. Зачало «Беседы», несомненно, является отрывком из сентябрьских Миней, где повествуется о перенесении мощей преподобных Сергия и Германа, Карельских чудотворцев, из Новгорода в монастырь Всемилостивого Спаса по утишении военной опасности. Первоначальное место подвигов преподобных Сергия и Германа указывается на Святом острове. Так говорит предание известное при игумене Ефреме во второй половине XVIII века. Также данный факт подтверждает и шведский атлас, в котором на карте острова Валаама Святой остров именуется как Vanho Valamo — Старый Валаам, и на этом острове указан крест.

Чрезвычайно широкое распространение «Валаамской беседы», известной во множестве списков XVI, XVII, XVIII веков, свидетельствует о высоком духовном авторитете основателей Валаамского монастыря, так как именно их духовными устами изложена позиция нестяжателей в известной церковной полемике XVI века.

В 1611 году монастырь был разорен шведами, и на острове жили шведские колонисты. По преданию, в 1685 году шведы захотели откопать мощи преподобных и надругаться над ними, но Господь молитвами преподобных вскоре послал на них великий недуг и расслабление членов, поэтому они устрашились и над мощами их устроили часовню.

В этом же году архимандрит Тихвинского монастыря Макарий повергнул на имя Российских самодержцев следующие прошение:

«Милостивые Государи и Великие Князи Иоанн Алексеивич, Петр Алексеевич, всея Великия и малыя и белыя России Самодерджцы, пожалуйте нас богомольцев своих; не дайте, великие государи, тех святых Германа и Сергия Валааских, паче же и Российских древних, преславных чудотворцев их мощем у проклятых лютор в поругании быть: повелите, государи, те святые мощи с того Валаамского острова от их лютерского поругания пренести в свое царское богомолие монастырь, дабы оне, проклятые люторы, тем не возносилися и святым нашим поругания не чинили, и за сие бы от окрестных государств, которые ныне состоят в благочестии и содержат закон греческий, поношения и укоризны не было; паче же премудрый Господь Бог, за сие люторам на святыя наша попущение, на нас праведного своего гнева не послал. Воистину великие Государи, тии Святые Герман и Сергий, Валаамские чюдотворцы, преславные, еще живи быша, и тогда прорицаху настоящая, будущая, яже о сем, великиие Государи, сотворите прилежное радение, дабы тех святых Германа и Сергия Валаамских, паче же Российских православных чудотворцев, много чудесныя их мощи от проклятых лютор в поругании не были. За сие же вашу государскую благую ревность и за прилежное тех святых Германа и Сергия чудотворцев о вас молитвы, подаст вам Господь Бог милость Свою и покорит вам вся враги, возстающия на Православную нашу Христианскую веру под ноги ваша, о сем молим вас милостивых и премилостивых великих государей. Мы богомольцы ваши, и милости просим великие Государи Цари смилуйтесь».

В 1755 году игуменом Ефремом был выстроен новый деревянный соборный храм, в котором имелся придел преподобных Сергия и Германа, где находились их мощи под спудом, а сверху были сделаны раки, на которые положены живописные их образы.

В 1764 году капитан Яков Яковлевич Мордвинов посетил Валаамский монастырь. В своих записках он описывает Святой остров, место первоначальных подвигов преподобных Сергия и Германа:

«К святому острову пристали с западной стороны, а в других местах пристать невозможно, понеже все каменные горы на утес, а где пристали на берегу крест деревянный и — восход на гору весьма крут. В половине горы часовня деревянная и в ней образы. Часовня поставлена и образы написаны при игумене Ефреме. Позади той часовни пещера в каменной горе, где Преподобные спасались. Проход во оную тесен, и проходили на коленях. Вшед в пещеру, можно стоять двум человекам. В оной стоит деревянный небольшой крест и лежат небольшие два камня, а над входом в оную пещеру висят отломившиеся от горы каменья, и некоторые лежат при входе, и видно, что упали с верха и расшиблись. По выходе из пещеры восходили на самую высоту горы и проход весьма крутой, и над проходом висят каменья и деревья. Взошед на гору, площадь которой вся заросши лесом, и погуляв на той горе спустились к своему судну. Святой остров от Валаамского отделяется проливом широтою на одну версту»

К 28 июня 1789 года был выстроен освящен новый соборный храм преподобных Сергия и Германа Валаамских чудотворцев, казначеем Иннокентием с братией, где мощи их почивают под спудом. В 1817 году архимандритом Коневского монастыря Иларионом была составлена служба преподобным Сергию и Герману, валаамским чудотворцам, и напечатана в Синодальной типографии с приложением поучительного слова на память их.

20 октября 1819 года Святейшим Синодом было предписано общероссийское почитание Валаамских угодников и определены дни церковного празднования их памяти 28 июня и 11 сентября.

Мощи преподобных Сергия и Германа почивают под спудом в Спасо-Преображенском соборе Валаамского монастыря. Свидетельством благодатной молитвенной помощи преподобных являются многочисленные чудеса, явленные по вере просящих и молящихся. В монастырском архиве, находящемся ныне в Финляндии, в Ново-Валаамском монастыре, сохранился сборник «Чудеса преподобных Сергия и Германа», составленный по благословению игумена Дамаскина.

Тропарь, глас 4

Евангелия Христова истиннии послушницы/ явистеся, преподобнии,/ мир и вся, яже в нем, яко не сущая,/ преобидевше любве ради Христовы,/ и в морский остров вселистеся,/ и трудолюбно в нем противу козней невидимых врагов подвизастеся,/ постом, бдением же и всенощным стоянием/ плоти своя духу мудре повинули есте./ Сего ради от Вседержительныя десницы достойныя венцы прияли есте,/ и ныне Пресвятей Троице предстояще, молитеся,/ всеблаженнии отцы Сергие и Германе,/ сохранитися в мире отечеству нашему// и спастися душам нашим.

Тропарь, глас 1

От мирския молвы бегающе, безмолвия и благочестия рачители,/ в тихое пристанище Валаама от востока приидосте,/и в нем Евангельски Христу добродетельми последовавше, на верх совершенства востеклй есте:/и ныне в торжестве премирном Богозрением наслаждающиеся,/ всеблаженнии отцы Сергие и Германе, Человеколюбца Бога молите,/ еже спасти всех нас, благочестно вас почитающих.

Кондак, глас 4

От мирскаго жития изшедше,/ отвержением мира Христу последовасте,/ и достигосте великаго Нева езера,/ и, в нем на острове Валааме всельшеся,/ равноангельное житие пожили есте,/ отонудуже веселящеся прешли есте к Небесным чертогом./ И ныне со Ангелы Владычню Престолу предстояще,/ поминайте нас, чад своих,/ яже собрали есте, богомудрии,/ да радостно от души вопием:// радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Православный Церковный календарь

Кондак 1

Возбранным нашего спасения поборником и теплым к Богу молитвенником похвальное Вам, преподобнии, приносим пение. Вы же, яко имущии дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободите, зовущих:

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Икос 1

Ангельски на земли поживше, со ангелы ныне на Небеси водворяетеся, отцы преподобнии, светом трисолнечным осияваеми и божественныя доброты лицезрения наслаждающеся. Темже и нас, чад ваших, память вашу любовию празднующих и с верою под отчий кров ваш прибегающих, у Престола Царя Славы Христа не забудите, вопиющих вам таковая:

Радуйтеся, в радость Господа своего вшедшии.

Радуйтеся, венцы нетленныя от Него приемшии.

Радуйтеся, Небеснаго Сиона прекраснаго граждане.

Радуйтеся, вечнаго Царствия Христова наследницы.

Радуйтеся, в жизни земней единаго Христа всем сердцем возлюбившии и Того единаго взыскавшии.

Радуйтеся, любве ради Его вся преобидевшии и мира красная презревшии.

Радуйтеся, непрестанным божественным рачением превыше видимых воспарившии.

Радуйтеся, деянием видение стяжавшии.

Радуйтеся, уми зрящии Бога.

Радуйтеся, неусыпныя молитвы источницы.

Радуйтеся, Валааму изрядная похвало.

Радуйтеся, миру светильницы.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 2

Видяще преподобнии земныя доброты непостоянное и славы жития сего суету, Отечество свое и сродники и други оставиша, и от полуденныя страны к чуждему и хладному северу устремишася. Христови бо тщахуся невозбранно послужити, поюще Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Разума духовнаго и земли безстрастия обетованныя взыскующе, Авраамлю произволению подражасте, преподобнии, землю Отечества своего оставльше и в пустыни сей бывше пришельцы. Темже даже и доднесь святая обитель Валаамская, на пажити вашей вселящися, неустанно вопиет вам сердцем и усты:

Радуйтеся, семя святое, земли сея стояние.

Радуйтеся, людей, окрест живущих, Христови присвоение.

Радуйтеся, безплодную пустыню сию слез своих теченьми вспоившии.

Радуйтеся, хладную страну сию молитв теплотою согреявшии.

Радуйтеся, славии доброгласнии, райскую весну от полудня нам принесшии.

Радуйтеся, греческаго кедра отрасли избранныя, иночества сад в горе сей прорастшия.

Радуйтеся, яко Христа стяжасте в сердцы своем.

Радуйтеся, яко Троицы явистеся чистое жилище.

Радуйтеся, привременными вечная купившии.

Радуйтеся, тленными нетленная наследовавшии.

Радуйтеся, богатства неиждиваемаго блазии рачители.

Радуйтеся, бисера добраго велицыи купцы.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 3

Силе от Вышняго предложению вашему приложшейся, не всуе труждастеся, преподобнии: Той бо бе вам стена крепка от лица вражия, камень терпения и мужества сподвижник. Духом же Его услаждаеми и от силы в силу восходяще, сподобистеся и части избранных Его, с нимиже зовете: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще ум богоприятен и ангеловидное свое обещание непоколебимо на краесекомом камени веры во Христа, не разслабеша в подвизех своих преподобнии, ни возвратишася вспять к памяти прежняго жития мирскаго, но подъятый на ся крест даже до смерти понесоша и вся Христа ради сладце претерпеша. Сего ради и Бог я облагодати и ангельски зрети Его чистым сердцем сподоби, да и мы, житию их подражающе, усердно зовем к ним:

Радуйтеся, гласа Евангелскаго истиннии послушницы.

Радуйтеся, Закона Христова усерднии творцы.

Радуйтеся, Господу своему до смерти послужившии.

Радуйтеся, язвы Его выну на теле своем носившии.

Радуйтеся, яко Царствия ради Небеснаго ни в чесом же самих себе пощадили есте.

Радуйтеся, яко ангельским образом облекшеся, до конца брань свою совершили есте.

Радуйтеся, Христови оружницы вернии.

Радуйтеся, врага неустаннии запинатели.

Радуйтеся, пустыни сладкое прозябение.

Радуйтеся, воздержания неувядаемый цвете.

Радуйтеся, благодати сосуди избраннии.

Радуйтеся, веры подвижницы.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 4

Бурю противных ветров аще и воздвиже на преподобныя диавол, обаче потопити их не возможе, ниже града душевнаго их разорити. Тии бо щитом веры ограждшеся и мечь молитвы вращающе, вся стрелы лукаваго нетрудно угашаху, Христу поюще: Аллилуиа.

Икос 4

Слышана бысть, преподобнии, духовных подвигов ваших молва и молитвы непрестанное горение и жития вольное озлобление: не может бо град укрытися, вверху горы стояй. Сего ради, яко елени на источники водныя, вси алчущии покаяния и жаждущии правды, о Господе ревнующе, к вам притекоша, и се обитель святая создася и пустыня Валаамская аки град благоцветущь показася. Темже о множестве спасаемых веселящеся, воспеваем вам сице:

Радуйтеся, обители вашея первоначальницы.

Радуйтеся, великаго иноков сонма отцы.

Радуйтеся, покаяния от жизни своея проповедницы.

Радуйтеся, люботруднаго жития законоположницы.

Радуйтеся, яко на пажити спасительныя многи овцы изведосте.

Радуйтеся, яко Христа о множестве кающихся возрадовасте.

Радуйтеся, дух правый спасения в людех обновившии.

Радуйтеся, ревность о Бозе в сердцах унылых возжегшии.

Радуйтеся, душ христианских возстание.

Радуйтеся, спящих зле пробуждение.

Радуйтеся, к Небесному Царствию кормчии.

Радуйтеся, пестуни во Христа.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 5

Боготечныя яко звезды, на севере неба возшли есте, преподобнии, и светом веры и подвиг ваших страну Карельскую просветили есте, учаще приходящыя к вам люди суеверия и бесовския обычаи отложити и единаго точию Бога боятися и Ему единому служити, поюще Ему: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше окрест себе чада своя, носящая ветви благодеяния, возвеселишася преподобнии и, яко венец жития, блаженную кончину улучивше, радующеся к небеси преидоша, обаче союза любве не расторгоша, ниже чада своя оставиша сира: не оскудеша бо и по смерти за ня Христу выну молящеся и во искушениих и бедах я назирающе и спасающе. Сего ради слышаху от них таковая:

Радуйтеся, в нуждах наших помощницы.

Радуйтеся, в скорбех утешители.

Радуйтеся, язв греховных целители.

Радуйтеся, бесовских наваждений отгнатели.

Радуйтеся, вы бо колена, унынием разслабленная, скоро укрепляете.

Радуйтеся, вы бо угасающыя светильники наша елеем молитв ваших исполняете.

Радуйтеся, страстьми порабощенных скории свободители.

Радуйтеся, подвижников ко спасению нелестнии вожди.

Радуйтеся, целомудрия нашего блюстители.

Радуйтеся, нестяжания известное правило.

Радуйтеся, крепкое наше ограждение.

Радуйтеся, непостыдное наше упование.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 6

Проповедницы Славы Божия и по смерти явистеся, преподобнии, от раки честных мощей ваших неоскудныя струи исцелений источающе и всем требующым различная дарования подающе, яже видевше чада ваша благодарно воспеша прославльшему вас Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявше паки и паки слава ваша, преподобнии, и обитель ваша возрасташе и множашеся, аще и многаши нечестивии воеваху ю, храмы ея разоряюще и иноки избивающе и изгоняюще: от жива бо суща, аще и посечена, корене паки и паки леторасль восхождаше и многи добродетелей подвижники под сень свою собираше, да злостраждуще за Христа, в терпении стяжавают души своя, вам же, яко первоначальником своим, воспевают сице:

Радуйтеся, светила веры, присно возсиявающая.

Радуйтеся, источницы молитвы, николиже оскудевшии.

Радуйтеся, хлебе сладкий ищущым покаяния.

Радуйтеся, питие безсмертное подвижником пощения.

Радуйтеся, вы бо бысте благодатное всем смиренным прибежище.

Радуйтеся, вы бо показастеся недвижное послушным утверждение.

Радуйтеся, изгнанным правды ради готовии спутницы.

Радуйтеся, обидимых за Христа сопричастницы.

Радуйтеся, нищих духом сожители.

Радуйтеся, кротких сердцем собеседницы.

Радуйтеся, злострадания живии образи.

Радуйтеся, терпения независтнии датели.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 7

Хотяще нечестивии свеи в конец веру православную истребити, обитель Валаамскую до основания истощиша, обаче светильника вашего угасити не возмогоша: инуде бо преставленный, паче возсия на свещнице высоце, да и тамо веселит чада церковная и пети Богу подвизает: Аллилуиа.

Икос 7

Новый Исраиль явишася духовная чада ваша, яже, многоцелебную раку мощей ваших на рамена восприимше, от губительства избегоша: ревноваху бо святыни не быти поруганней от поганых. Темже и в Новград притекоша, идеже всельшеся и мощем вас, отцев своих, приседяще, не престаша заповеди ваша хранити и воспевати вам сице:

Радуйтеся, сокровище наше некрадомое.

Радуйтеся, светильницы наши неугасимии.

Радуйтеся, вожди, николиже нас оставляющии.

Радуйтеся, наставницы, выну с нами сущии.

Радуйтеся, столпи света, путь к небеси нам указующии.

Радуйтеся, облацы благодати, от лести нас покрывающии.

Радуйтеся, Амалика всегубителя победнии борители.

Радуйтеся, фараона мысленнаго правиии обличители.

Радуйтеся, сланое море суеты добре прешедшии.

Радуйтеся, в пустыню страстей мужественно всельшиися.

Радуйтеся, небесныя манны причастницы.

Радуйтеся, нас грешных пред Богом споручницы.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 8

Странноприемый раку мощей ваших божественне возвеселися Великий Новград, собор святых своих две звезде приложивый, дивным светом чудес сияющыя и благодать исцелений неоскудно всем подающыя. Сего ради возопи: Аллилуиа.

Икос 8

Всецелою мыслию у Господа водворяющеся и зрением нетленныя славы Его наслаждаеми, не небрегли есте, преподобнии, о разорении святыя обители вашея, ниже потерпесте, да угаснет светильник, возжженный на Валааме: но неемииною печалию поболесте и молитвою помолистеся, да поруган будет диавол, зле совещавый на страну сию. Темже молитвою вашею воста от пепла обитель святая сия и ликующи честныя мощи ваша от Новаграда грядущыя сретает, вам же вопиет сицевая:

Радуйтеся, радости небесныя вестницы.

Радуйтеся, милости Божия посли.

Радуйтеся, славо наша, паки воставшая.

Радуйтеся, венче наш, нам паки возданный.

Радуйтеся, яко пришествием вашим вера правая паки зде утвердися.

Радуйтеся, яко светильник вечныя жизни паки во обители вашей возсия.

Радуйтеся, злаго на страну сию совета диаволя разрушение.

Радуйтеся, народа окрестнаго от рова ереси избавление.

Радуйтеся, Церкве Православныя новое торжество.

Радуйтеся, врат адовых вящшее посрамление.

Радуйтеся, ангелов горних высокая песнь.

Радуйтеся, земных человек ликование.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 9

Вся строяй о спасении человечестем, вдал еси, Христе, стража Дому Твоего во стране сей святую обитель нашу. Не попусти убо ю унынием воздремати, ни куплями житейскими отяготитися, ниже путь добрейший Креста Твоего оставити, но купно с преподобными Твоими да выну поет Ти: Аллилуиа.

Икос 9

Ветиям многовещанным века сего юродство есть еже мир возненавидети и плоть свою умертвити: недоумеют бо духовная духовными востязовати, ниже жизни сокровенныя во Христе постигнути, яже утаи Бог от премудрых и разумных и откры младенцем. Темже, преподобнии, яко Царствия Небеснаго наследницы и благодатныя радости общницы, молитвою вашею выну наставите нас, да тщетныя прелести жития сего избывше, невозвратным помыслом поприще наше течем, поюще вам таковая:

Радуйтеся, духовнаго любомудрия податели.

Радуйтеся, безстрастия сосуди.

Радуйтеся, чистоты сердечныя сокровища.

Радуйтеся, смирения зерцало.

Радуйтеся, вы бо мудрых мира сего явистеся посрамление.

Радуйтеся, вы бо юродивых о Христе бысте похвала.

Радуйтеся, яко вами врага низлагаем хотения.

Радуйтеся, яко вами суеты отреваем прилоги.

Радуйтеся, во бранех духовных нам пособницы.

Радуйтеся, во искушениих всемощнии заступницы.

Радуйтеся, обуреваемых пристанище.

Радуйтеся, немощных исцеление.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 10

Спасительный путь поста возлюбившии и ярем Христов на ся волею вземшии, приидите вси к сему тихому от бури греховныя пристанищу, в покаянии припадем к неослабным молитвенником нашим и отцем, яко молитвою их присно воздвизаеми, обрящем славу и воспоем: Аллилуиа.

Икос 10

Стена есте обители вашей и всем с верою к вам притекающым, преподобнии: вашим бо бодренным заступлением соблазны мира отгоняются и страстей взыграния угашаются. Темже молим вас: не отрините нас в немощех наших, во искушениих и скорбех. Внегда оскудевати духовней крепости нашей, не оставите нас, но будите нам присное защищение, покров же и отрада, да вопоем вам благодаряще:

Радуйтеся, пустынных тихое утешение.

Радуйтеся, уединенных тайное радование.

Радуйтеся, в молитве пребывающих незримии сомолитвенницы.

Радуйтеся, во благоговении сущих благодатни сподвижницы.

Радуйтеся, наставницы наши, имиже к совершенству призываемся.

Радуйтеся, отцы наши, имиже постничества желаннаго конца доспети уповаем.

Радуйтеся, крепосте наша, еюже стену греха нашего прейдем.

Радуйтеся, утверждение наше, имже тяготу злобы нашея отлагаем.

Радуйтеся, грехми обремененных любвеобильнии восприемницы.

Радуйтеся, кающихся тепле блазии ходатаи.

Радуйтеся, юноши к целомудрию возводящии.

Радуйтеся, старцем терпение подающии.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 11

Пению немолчному безплотных подражающе и на жестокое житие отцев наших взирающе, не обленимся, о, братие: возлюбим в молитвах всенощное бдение, не устрашимся тленныя плоти утеснения, да преподобным нашим сопричастницы будем и со ангелы воспоем: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарныя светильники, светом истиннаго благочестия северную страну сию просвещающыя, зрим вы, преподобнии: в земнем бо житии вашем многи от лести бесовския ко Христу приведосте, и по смерти токи благодатных дарований изливающе и обитель свою во благоговении и трудолюбии содержаще, православную веру зде утверждаете, и вся окрестныя люди духовным хлебом питаете, и от Люторова пагубнаго нечестия и тмы неведения избавляете. Сего ради приимите от нас сицевая:

Радуйтеся, истины нелестнии свидетелие.

Радуйтеся, мрачных суеверий отгнатели.

Радуйтеся, Силы Божия дивное явление.

Радуйтеся, благодати Христовы чудное знамение.

Радуйтеся, вами бо Царствие Божие в сердца многих прииде.

Радуйтеся, вами бо Денница истиннаго света во омраченных грехом возсия.

Радуйтеся, врачеве святии, сумнящихся души благодатно исцеляющии.

Радуйтеся, пастырие добрии, овцы своя от челюстей звериных изимающии.

Радуйтеся, православным Христово благоухание.

Радуйтеся, еретичествующым смертная воня.

Радуйтеся, Карелии славнии апостоли.

Радуйтеся, Российския земли украшение.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 12

Благодатию Твоею божественною раздрав грех наших рукописание, благодать Твоего сыноположения обнови в нас, Слове Божий, и даждь нам прочее в покаянии благоугодити Тебе, да с преподобными Твоими воспоем Тебе: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще пресланую память вашу, елико по силе нашей, восхваляем вас, преподобнии: вы бо, жертву чисту себе Христови принесше, всем вся бысте и всем просящым туне вся потребная подаете, да вси, благодарению поучившеся, в покаяние и исправление приидем, вас же воспоем сице:

Радуйтеся, смиренных мольбам вниматели.

Радуйтеся, убогих воздыхания послушатели.

Радуйтеся, вдов и сирот наказатели и кормители.

Радуйтеся, обидимых отрадо и утешение.

Радуйтеся, в нуждах и обстояниих сущих скорое и известное избавление.

Радуйтеся, всех к раце мощей ваших с верою притекающих независтное исцеление и спасение.

Радуйтеся, предстатели наши, умиленныя слезы наша приемлющии.

Радуйтеся, молитвенницы наши, во благих прошения верных исполняющии.

Радуйтеся, монашествующих всегда готовое прибежище.

Радуйтеся, мирских человек упование.

Радуйтеся, государства нашего крепосте.

Радуйтеся, Церкве Православныя удобрение.

Радуйтеся, Сергие и Германе, отцы преблаженнии.

Кондак 13

О, всепетии и преславнии чудотворцы наши и молитвенницы, Сергие и Германе преподобнии! Нынешнее смиренное приношение от недостойных чад ваших приемше, от всяких напастей, скорбей и болезней, наветов вражиих и обстояний избавите нас, и в страшный час смертный будите нам крепцыи предстатели, яко да вечныя смерти избавльшеся, воспоем прославльшему вас Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

МОЛИТВА ПРЕПОДОБНЫМ СЕРГИЮ И ГЕРМАНУ, ВАЛААМСКИМ ЧУДОТВОРЦЕМ

О, велицыи отцы наши Христови угодницы, и теплии предстатели ко Спасу о душах наших, Сергие и Германе: вы бо в недузех целители явистеся, по морю плавающым кормчии, и утопающым благонадежное избавление, и от всякаго смертоноснаго нашествия хранители, паче же от духов нечистых свобождение и всяких наветов противу нас содержимых очищение и помощь. О, преблаженнии отцы и чудотворцы преславнии, Сергие и Германе, молитеся к Владыце Христу о нас грешных: яко да вашими молитвами сподобимся в день Судный деснаго предстояния, и наслаждения во Царствии Божии во веки веков. Аминь.

МОЛИТВА ИНАЯ

О, преподобнии, богоноснии, всеблаженнии отцы наши, Сергие и Германе, зрителие Славы Божия в Небесном Царствии, не презрите нас грешных в нуждах и скорбех наших, но ускорите в помощь к вам прибегающым: приимите воздыхание и слезы, и вонмите смиренному молению нашему. Предстояще убо Небесному Царю, о всеблаженнии! Молите благость Его, еже ущедрити место селения вашего и всякому граду и стране ниспосылати обилие благ земных. Страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их Господь да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Молите Его, еже нас всех в вере и добродетелех утвердити, избавляя присно от вожделений греховных, и от нападения видимых и невидимых врагов: обидимыя защитити, болящыя уврачевати, от томительства злых духов свободити, на мори плавающих спасати, путешествующым спутешествовати, и всякому верному в нуждах способствовати; яко Того вси есмы творение и Того есть Царство, и Сила и Слава во веки веков. Аминь.

МОЛИТВА ТРЕТЬЯ

О, преподобнии и богоноснии отцы наши Сергие и Германе! С верою и любовию припадающе к святей иконе вашей, умиленно молим вас: не забудите нас, недостойных и грешных (имена), но предстательством вашим оградите нас от злых козней вражиих, утолите возстание страстей, укрепите немощь нашу в духовных бранех и подвизех, предлежащих нам, отжените всякое уныние и печаль греховную от сердец наших, и небесное утешение низпослите нам во трудех и скорбех наших. В страшный же час смертный предстаните всем нам, яко же блазии ходатаи и темных зраков демонских прогонителие: да в мире и покаянии скончавше земное поприще наше, достигнем и вечных благ наслаждения, и купно с вами да воспоем и прославим всесвятое имя Отца, и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Одно из преданий гласит, что Сергий и Герман, монахи с греческими корнями, пришли в Великий Новгород вместе с другими миссионерами, отважно взявшими на себя тяжкий труд проповедничества православной веры, в X веке. По другим же данным Сергий встретился с Германом на Валааме лишь в 1329 или даже в 1393 году. Вне зависимости от даты во многом именно благодаря этим святым христианство постепенно распространилось и окрепло в некогда языческих краях Севера Руси.

Одним из главных достижений и истинным иноческим подвигом Сергия и Германа (в некоторых источниках создателем обители указывается лишь Герман) стало строительство на Валааме монастыря, ставшего одним из главных оплотов православия в Карелии в те времена.

Обретение мощей и канонизация св. Сергия и Германа

Согласно новгородским летописям обретение мощей святых и их перенесении в Новгород (ввиду нашествия шведских войск) состоялось примерно в 1163-1164 годах. Именно тогда началось и народное почитание усопших праведников, ставшее предпосылкой более позднего церковного почитания святых в Новгородской епархии. Одним из свидетельств последнего является грамота митрополита Новгородского Варлаама от 1592 года, которая назидает жить «по закону преподобных Валаамских первоначальников Сергия и Германа».

В 1755 году на месте некогда разрушенной шведами обители появился соборный храм из дерева, в котором один из приделов был освящен в честь отцов-основателей монастыря, Сергия и Германа Валаамских. В 1789 году мощи были размещены под спудом уже в новом, каменном соборном храме имени преподобных чудотворцев. В 1817 году была составлена служба святым Сергию и Герману. А 20 октября 1819 года Святейший Синод официально предписал почитание Божьих угодников Сергия и Германа по всей православной России и постановил днями почитания их светлой памяти 11 июля и 24 сентября.

Местонахождение мощей сегодня

Как и несколько веков назад святые мощи преподобных Сергия и Германа покоятся под спудом в нижнем храме Спасо-Преображенского Собора основанного некогда ими Валаамского монастыря.

Приложиться к мощам святых все желающие могут на кафизмах с 5.30 до 7.45 утра как в будние дни, так и в субботу. Либо после окончания богослужений в будние, воскресные дни и в праздники. Молебны у раки преподобных Сергия и Германа Валаамских чудотворцев проводятся в храме по вторникам, четвергам и пятницам.

О чем молиться святым Сергию и Герману Валаамским

Почитая Сергия и Германа на земле, люди просят у них заступничества перед Богом — прощения грехов, наставления на путь истины, духовного вразумления.

Обращаются к чудотворцам и за исцелением от хворей, душевных терзаний, уныния и печали. По вере каждому просящему всегда воздается сполна!

Помня о славных деяниях святых на Валааме, их преданности православию, трудолюбии, мужественности, отважному отречению от мирских благ ради служения Господу и людям, перед мощами святых молятся об обретении крепости веры, стойкости духа, уверенности в выбранном пути и помощи в следовании по нему.

Чудесные деяния преподобных Сергия и Германа

Спасение иеромонаха Агафангела

Дело было в 1865 году. Будучи еще мирянином, монах шел с группой путешественников из Кронштадта в Ораниенбаум. Осень была морозной, но лед пока еще был достаточно хлипким и крайне плохо держал людей. Пройдя несколько верст, люди начали один за другим провалиться в воду. Спастись не было никакого шанса — тонкая корка льда была не в силах выдержать такую нагрузку.

Агафангел, видя как гибнут его товарищи, мучился от собственного бессилия. Он ничем не мог им помочь, ибо сам был на волосок от смерти. Дрожа всем телом, он полз по идущему роковой паутинкой разломов льду. Следуя душевному порыву, мужчина стал горячо молиться святым Сергию и Герману Валаамским, прося их о помощи и спасении. Он пообещал праведникам в случае спасения поставить им в обители по свече и отдать свою жизнь на служение Господу.

Святые услышали сердечную просьбу верующего и помогли — с непрерывной молитвой и душевными терзаниями будущий иеромонах все-таки добрался до берега.

По приезду в Петербург мужчина отправился в храм, чтобы поставить обещанные свечки. А спустя год подвизался послушником в Валаамскую обитель, где позже принял монашеский постриг.

История Матвея Петрова

Отправившись в преддверии праздника святого Николая Чудотворца вместе с товарищами на Ладожское озеро, чтобы порыбачить, Матвей Петров не догадывался о грозящей им опасности. Ближе к ночи их застала сильная буря. Погода стремительно портилась, но из-за темноты мужчины не могли ничего предпринять. Гибель казалась неизбежной.

Тогда Матвей начал слезно молится за себя и друзей святым Сергию и Герману, прося сохранить им жизни. Мужчина пообещал посвятить полгода безвозмездному труду на благо обители в Валааме, если останется жив. Внезапно лодку рыбаков подхватил ветер и уже через короткое время товарищи оказались в целостности и сохранности на берегу. Вознеся благодарственные молитвы святым спасителям, они поспешили домой. А Матвей немногим позже отправился на Валаам, дабы исполнить данный им обет.

Новая жизнь Иоанна

Мужчина жил долгое время не воцерквленным, однако в какой-то момент решил изменить свою жизнь и встать на путь духовности и веры. Он начал изучать православную грамоту, стал посещать церковь, выучил молитвы и в своих деяниях старался придерживаться заветов Господа.

Однако тогда Иоанну было ниспослано извечным противником Бога испытание – душу и тело его стали снедать греховные веления, приносившее болезненные страдания. Мучаясь и не зная, как избавиться от такой страшной напасти, мужчина стал возносить горячие молитвы о своем спасении, прося Всевышнего послать ему помощь.

В один из дней, решив отдохнуть, Иоанн прилег и задремал. Во сне к нему явилось чудесное видение — к нему подошли два благолепных старца в монашеских одеждах. Один из них держал в руках покров из бархата. А второй — Чашу и лжицу. Старцы трижды дали Иоанну из Чаши Святое Причастие и накрыли голову покровом. Едва удивительная ткань коснулась его лица, мужчина проснулся. С удивлением он обнаружил, что чувствует во всем теле и душе невероятную легкость. Это состояние настолько разительно отличалось от того, что он чувствовал последнее время, что радости его не было предела. Иоанн понял, что Господь послал к нему во сне чудотворцев, исцеливших полностью его физическую и духовную оболочки от болезней и грешных терзаний.

Одно осталось для мужчины большим вопросом — кто были те чудесные старцы, что избавили его от мучений? Спустя несколько лет Иоанн оказался в храме Валаама. Подойдя к раке святых Сергия и Германа, он тот час же узнал в них своих спасителей. Поняв, что это знак Божий, мужчина решил посвятить жизнь служению в обители и вскоре стал схимником Валаамского монастыря.

Явление святых монаху

Один из монахов Валаамской обители рассказал, что еще в самом начале своего иночества терзался сомнениями по поводу пребывания в храме истинных останков святых Сергия и Германа. «Ведь Валаам такой большой, разве не могут быть мощи погребены где-то в другом месте?» — думал он. И от этих мыслей и своего неверия юноша сильно мучился. Отцы монастыря, прочитав помыслы инока, решили помочь и развеять все его сомнения.

Как-то раз, придя перед вечерней в церковь, чтобы подготовить все к службе, монах заметил, что над ракой горит лампадка. Следуя душевному порыву, юноша решил приложиться к святым мощам. Только не стал обходить раку, а, оставшись на левой стороне, стал прикладываться к святому Герману. Подняв глаза, монах увидел, что в ногах раки чудесным образом стоит схимник в полном монашеском облачении. В ту же секунду юноша почувствовал внезапную легкость во всем теле и отрешенность сознания. Он словно воспарил над самим собой и окружающим пространством. В таком необычном состоянии он перешел на другую сторону раки, чтобы приложиться к мощам святого Сергия. И теперь уже и на левой ее стороне увидел другого схимника в нарядных одеждах. Приложившись и став перед ракой юноша смог, наконец, рассмотреть обоих старцев — перед ним во всем своем благолепии стояли преподобные Сергий и Герман Валаамские. Исполненный невероятной радости от созерцания отцов-основателей обители, юноша пал ниц, чтобы вознести молитвы святым и попросить прощения за свои сомнения.

Когда он поднялся, старцы уже исчезли. Потрясенный увиденным, монах еще долго не мог прийти в себя. О случившемся чуде братии он рассказал лишь по прошествии нескольких лет, не решаясь поведать им о своем неверии.

Как доехать к св. Сергию и Герману

Валаамский монастырь находится по адресу: о. Валаам, Сортавальский район, Республика Карелия.

Одним из самых удобных и простых способов попасть на остров, к обители из Москвы является паломническая поездка в соответствующем направлении. Это может быть как целенаправленное путешествие на Валаам, так и обширная программа, включающая и другие знаковые духовные объекты России. Узнавать о возможных маршрутах, времени отправления и стоимости услуг нужно в паломнических службах и туристических агентствах.

Второй вариант — это организовать поездку самостоятельно. Для этого нужно сначала доехать из Москвы до Санкт-Петербурга — с Ленинградского вокзала достаточно часто отправляются поезда (в том числе, скоростные) в этом направлении. Время в пути — порядка 4 часов. Далее в Северной столице у вас будет выбор – либо купить билет на круиз теплоходом к острову (порядка 12 часов в одну сторону), либо пересесть на электричку до Приозерска (около 2 часов).

Если предпочтете второй вариант, то для этого вам с Московского вокзала, на который прибудет поезд из Златоглавой, нужно будет доехать до Финляндского вокзала. Сделать это можно, например, на метро. Сядьте на расположенной поблизости станции «Площадь Восстания». Всего 2 остановки по Кировско-Выборгской линии в направлении Девяткино, и вы на станции «Площадь Ленина». До Финляндского вокзала оттуда буквально пара шагов.

В Приозерске вам предложат доплыть до острова либо на более дешевом теплоходе (где-то 3,5 часа), либо на более дорогом и быстром метеоре (чуть более 1 часа).

При планировании путешествия учтите несколько важных моментов. Во-первых, билеты на транспорт из Приозерска продаются сначала организованным туристическим и паломническим группам. Во-вторых, если вы не купили билеты заранее, то гарантии, что вам не придется ночевать на острове, нет. В-третьих, осенью Ладога нередко штормит, а потому пребывание на Валааме из-за отложенных по погодным условиям рейсам может затянуться пару дней. В-четвертых, для поездки на теплоходе в любое время года стоит брать теплую одежду.

Решить вопросы с пребыванием, ночевкой и питанием на острове или в соседних с ним городах можно в Паломнической службе обители. Но это также желательно делать заранее. Особенно если вы едите в пик паломнического сезона.

Святые Сергий и Герман Валаамские были у истоков распространения христианства на Руси. Им приписывают много чудотворных деяний, которые они продолжают совершать. С молитвой к Сергию и Герману обращаются уже более тысячи лет.

Житие Сергия и Германа Валаамских

Дни памяти:

  • 17 июня (переходящая) — Соборы Новгородских и Санкт-Петербургских святых
  • 26 августа (переходящая) — Собор Валаамских святых
  • 3 июня — Собор Карельских святых
  • 11 июля
  • 24 сентября — Перенесение мощей

О мирской жизни святых почти ничего не известно, они не оставили после себя ни житие, ни других документов или записей. Они пришли, предположительно из Греции, в Великий Новгород в Х веке и привели с собой первых христианских миссионеров. Преподобные основали Спасо-Преображенский Валаамский монастырь, который перенес не мало за долгие столетия. Набеги на Русь сопровождались грабежами и осквернением святынь, варвары сжигали библиотеку и хранилище рукописей не один раз. Если и были документы о первоначальниках монастыря, то они не смогли пережить набеги и перевороты, сотрясающие Русь. В это страшное время прекращались любые службы, и речь идет не о днях, а целых десятилетиях.

Сергий и Герман Валаамские проповедовали христианство, боролись с язычеством в северных землях, распространяли православие. Они были учителями, наставниками и защитниками, какими остаются и сейчас для всех христиан. День памяти святых отмечают 11 июля.

Молитвы преподобным Сергию и Герману, Валаамским чудотворцам

Тропарь, глас 4

Ева́нгелия Христо́ва и́стиннии послу́шницы/ яви́стеся, преподо́бнии,/ мир и вся я́же в нем, я́ко не су́щая,/ преоби́девше любве́ ра́ди Христо́вы/ и в морски́й о́стров всели́стеся,/ и трудолю́бно в нем проти́ву ко́зней неви́димых враго́в подвиза́стеся,/ посто́м, бде́нием же и всено́щным стоя́нием/ пло́ти своя́ ду́ху му́дру повину́ли есте́./ Сего́ ра́ди от Вседержи́тельныя десни́цы досто́йныя венцы́ прия́ли есте́./ И ны́не Пресвяте́й Тро́ице предстоя́ще,/ моли́теся, всеблаже́ннии отцы́, Се́ргие и Ге́рмане,/ сохрани́тися в ми́ре оте́честву на́шему// и спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод:

Евангелия Христова настоящие послушники явились, преподобные, мир и все, что в нем, как несущественное, презрели ради любви Христовой, и поселились на морском острове, и трудолюбиво на нем подвизались против козней невидимых врагов, постом, бдением же и всенощным стоянием вы благоразумно подчинили плоть свою духу. Потому из правой руки Вседержителя получили достойные венцы и сейчас, предстоя Пресвятой Троице, молитесь, всеблаженные отцы Сергий и Герман, о сохранении в мире Отечества нашего и о спасении наших душ.

Ин тропарь, глас 1

От мирски́я молвы́ бе́гающе,/ безмо́лвия и благоче́стия рачи́тели,/ в ти́хое приста́нище Валаа́ма/ от восто́ка приидо́сте/ и в нем, ева́нгельски Христу́ доброде́тельми после́довавше,/ на верх соверше́нства востекли́ есте́./ И ны́не в торжестве́ преми́рнем богозре́нием наслажда́ющеся,/ всеблаже́ннии отцы́ Се́ргие и Ге́рмане,/ Человеколю́бца Бо́га моли́те,// е́же спасти́ всех нас, благоче́стно вас почита́ющих.

Перевод:

Мирской суеты избегая, любители безмолвия и благочестия, вы пришли с востока в тихое пристанище Валаама, и в нем, по Евангелию последовав Христу добродетелями, поднялись на верх совершенства, и сейчас в торжестве надмирном созерцанием Бога наслаждаясь, всеблаженные отцы Сергий и Герман, Человеколюбца Бога молите, чтобы Он спас всех нас, благоговейно вас почитающих.

Кондак, глас 4

От мирска́го жития́ изше́дше,/ отверже́нием ми́ра Христу́ после́довасте,/ и достиго́сте вели́каго Не́ва е́зера,/ и, в нем на о́строве Валаа́ме все́льшеся,/ равноа́нгельное житие́ пожи́ли есте́,/ отону́дуже, веселя́щеся, прешли́ есте́ к Небе́сным черто́гом./ И ны́не со А́нгелы Влады́чню Престо́лу предстоя́ще,/ помина́йте нас, чад свои́х,/ я́же собра́ли есте́, богому́дрии,/ да ра́достно от души́ вопие́м:// ра́дуйтеся, Се́ргие и Ге́рмане, отцы́ преблаже́ннии.

Перевод:

От мирской жизни удалившись, отвержением мира вы последовали за Христом и достигли великого озера Нево (Ладожское), и, в нем на острове Валаам поселившись, прожили жизнь подобную ангельской, откуда, радуясь, перешли к Небесным чертогам. И сейчас с Ангелами Престолу Владыки предстоя, вспоминайте нас, чад своих, которых собрали вы, Богомудрые, да радостно от души взываем: «Радуйтесь, Сергий и Герман, отцы преблаженные».

Молитва первая

О, вели́ции отцы́ на́ши, Христо́вы уго́дницы и те́плии предста́тели ко Спа́су о душа́х на́ших, Се́ргие и Ге́рмане! Вы бо в неду́зех цели́тели яви́стеся, по мо́рю пла́вающим ко́рмчии, и утопа́ющим благонаде́жное избав­ле́ние, и от вся́каго смертоно́снаго наше́ствия храни́тели, па́че же от духо́в нечи́стых свобожде́ние и вся́ких наве́тов, проти́ву нас содержи́мых, очище́ние и по́мощь. О, преблаже́ннии отцы́ и чудотво́рцы пресла́внии, Се́ргие и Ге́рмане, моли́теся ко Влады́це Христу́ о нас, гре́шных, я́ко да ва́шими моли́твами сподо́бимся в день Су́дный десна́го предстоя́ния и наслажде́ния во Ца́рствии Бо́жии во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая

О, преподо́бнии и Богоно́снии отцы́ на́ши Се́ргие и Ге́рмане! С ве́рою и любо́вию припа́даюше к святе́й ико́не ва́шей, умиле́нно мо́лим вас: не забу́дите нас, недосто́йных и гре́шных (имена), но предста́тельством ва́шим огради́те нас от злых ко́зней вра́жиих: утоли́те возста́ние страсте́й: укрепи́те не́мощь на́шу в духо́вных бра́нех и по́двизех, предлежа́щих нам: отжени́те вся́кое уны́ние и печа́ль грехо́вную от серде́ц на́ших, и Небе́сное утеше́ние низпосли́те нам во труде́х и ско́рбех на́ших. В стра́шный же час сме́ртный предста́ните всем нам, я́ко же блази́и хода́таи и те́мных зра́ков де́монских прогони́телие: да в ми́ре и покая́нии сконча́вше земно́е по́прище на́ше, дости́гнем и ве́чных благ наслажде́ния, и ку́пно с ва́ми да воспое́м и просла́вим всесвято́е и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва третья

О преподобнии, богоноснии, всеблаженнии отцы наши, Сергие и Германе, зрителие Славы Божия в Небесном Царствии, не презрите нас грешных в нуждах и скорбех наших, но ускорите в помощь к вам прибегающым: приимите воздыхание и слезы, и вонмите смиренному молению нашему. Предстояще убо Небесному Царю, о всеблаженнии! Молите благость Его, еже ущедрити место селения вашего и всякому граду и стране ниспосылати обилие благ земных. Страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их Господь да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Молите Его, еже нас всех в вере и добродетелех утвердити, избавляя присно от вожделений греховных, и от нападения видимых и невидимых врагов: обидимыя защитити, болящыя уврачевати, от томительства злых духов свободити, на мори плавающих спасати, путешествующым спутешествовати, и всякому верному в нуждах способствовати; яко Того вси есмы творение и Того есть Царство, и Сила и Слава во веки веков. Аминь.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *