Тропарь яко начатки естества

Тропари и кондаки седмичные:

В понедельник:

Тропарь небесных чинов бесплотных, глас 4:

Небе́сных во́инств Архистрати́зи, / мо́лим вас при́сно мы недосто́йнии, / да ва́шими моли́твами оградите́ нас / кро́вом крил невеще́ственныя ва́шея сла́вы, / сохраня́юще нас припа́дающих приле́жно и вопию́щих: / от бед изба́вите нас, // я́ко чинонача́льницы вы́шних сил.

Кондак небесных чинов бесплотных, глас 2:

Архистрати́зи Бо́жии, / служи́телие Боже́ственныя славы, / Ангелов нача́льницы и челове́ков наста́вницы, / поле́зное нам проси́те и ве́лию ми́лость, // я́ко безпло́тных Архистрати́зи.

Во вторник:

Тропарь Крестителя и Предтечи Иоанна , глас 2:

Па́мять пра́веднаго с похвала́ми, / тебе же довле́ет свиде́тельство Госпо́дне, Предте́че: / показа́л бо ся еси́ вои́стинну и проро́ков честне́йший, / я́ко и в струя́х крести́т и сподо́бился еси́ Пропове́даннаго. / Те́мже за и́стину пострада́в ра́дуяся, / благовести́л еси́ и су́щим во а́де Бога, я́вльшагося пло́тию, / взе́млющаго грех ми́ра // и подаю́щаго нам ве́лию ми́лость.

Кондак Крестителя и Предтечи Иоанна, глас 2:

Проро́че Бо́жий и Предте́че благода́ти, / главу́ твою́, яко шипо́к свяще́ннейший, от земли́ обре́тше, / исцеле́ния всегда́ прие́млем, / и́бо па́ки, я́коже пре́жде, // в ми́ре пропове́дуеши покая́ние.

В среду и пятницу:

Тропарь Креста, глас 1:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́ / и благослови́ достоя́ние Твое, / побе́ды на сопроти́вныя да́руя, // и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твоим жи́тельство.

Кондак Креста, глас 4:

Вознесы́йся на Крест во́лею, / тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству / щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Боже; / возвесели́ нас си́лою Твое́ю, / побе́ды дая́ нам на супоста́ты, / посо́бие иму́щим Твое, ору́жие мира, // непобеди́мую побе́ду.

В четверг:

Тропарь апостолов, глас 3:

Апо́столи святи́и,/ моли́те Ми́лостиваго Бо́га, / да прегреше́ний оставле́ние // пода́ст душа́м на́шим.

Тропарь святителя Николая, глас 4:

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости, / воздержа́ния учи́теля / яви́ тя ста́ду твоему / я́же веще́й и́стина; / сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая, / нището́ю бога́тая, / отче священнонача́льниче Нико́лае, / моли́ Христа Бога // спасти́ся душа́м нашим.

Кондак апостолов, глас 2:

Тве́рдыя и боговеща́нныя пропове́датели, / верх апо́столов Твоих, Господи, / прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твоих и поко́й;/ боле́зни бо о́нех и смерть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, // Еди́не све́дый серде́чная.

Кондак святителя Николая, глас 3:

В Ми́рех, свя́те, священноде́йствитель показа́лся еси́: / Христо́во бо, преподо́бне, Ева́нгелие испо́лнив, / положи́л еси́ ду́шу твою́ о лю́дех твоих, / и спасл еси́ непови́нныя от сме́рти; / сего́ ра́ди освяти́лся еси́, // я́ко вели́кий таи́нник Бо́жия благода́ти.

В субботу:

Тропарь всех святых, глас 2:

Апо́столи, му́ченицы и проро́цы, / святи́телие, преподо́бнии и пра́веднии, / до́бре по́двиг соверши́вшии и ве́ру соблю́дшии, / дерзнове́ние иму́ще ко Спа́су, / о нас Того, я́ко Бла́га, моли́те // спасти́ся, мо́лимся, душа́м на́шим.

Тропарь за умерших, глас 2:

Помяни́, Го́споди, яко Благ, рабы́ Твоя́, / и ели́ка в житии́ согреши́ша, прости́: / никто́же бо безгрешен, то́кмо Ты, // моги́й и преста́вленным да́ти покой.

Кондак всех святых, глас 8:

Яко нача́тки естества́ Насади́телю тва́ри / вселе́нная прино́сит Ти, Го́споди, богоно́сныя му́ченики; / тех моли́твами в ми́ре глубо́це / Це́рковь Твою, жи́тельство Твое, // Богоро́дицею соблюди́, Многоми́лостиве.

Кондак за умерших, глас 8:

Со святы́ми упоко́й, / Христе́, ду́ши раб Твоих, / иде́же несть боле́знь, ни печа́ль, / ни воздыха́ние, // но жизнь безконе́чная.

Преподобного

Тропарь, глас 8:
В тебе́, о́тче, изве́стно спасе́ся е́же по о́бразу:/ прии́м бо Крест, после́довал еси́ Христу́,/ и де́я учи́л еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́, ве́щи безсме́ртней,// те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне (имярек), дух твой.

Ин тропарь, глас тот же:
Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоно́сил еси,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, (имярек), о́тче наш,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Ин тропарь, глас 1:
Пусты́нный жи́тель, и в телеси́ А́нгел,/ и чудотво́рец яви́лся еси́, богоно́се о́тче наш (имярек):/ посто́м, бде́нием, моли́твою небе́сная дарова́ния прии́м,/ исцеля́еши неду́жныя и ду́ши ве́рою притека́ющих ти./ Сл́ава Да́вшему тебе́ кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

Кондак, глас 2:
Чистото́ю душе́вною боже́ственне вооружи́вся,/ и непреста́нныя моли́твы я́ко копие́ вручи́в кре́пко,/ пробо́л еси́ бесо́вская ополче́ния,/ (имярек), о́тче наш,// моли́ непреста́нно о всех нас.

Величание:
Ублажа́ем тя,/ преподо́бне о́тче (имярек),/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ наста́вниче мона́хов// и собесе́дниче Ангелов.

Христа ради юродивого

Тропарь, глас 1:
Глас апо́стола Твоего́ Па́вла услы́шав, глаго́лющ:/ мы юро́ди Христа́ ра́ди,/ раб Твой, Христе́ Бо́же, (имярек)/ юро́д бысть на земли́ Тебе́ ра́ди;/ те́мже па́мять его́ почита́юще,/ Тебе́ мо́лим, Го́споди:// спаси́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 8:
Вы́шния красоты́ жела́я,/ ни́жния сла́сти теле́сныя то́щно оста́вил еси́,/ нестяжа́нием су́етнаго ми́ра, А́нгельское житие́ проходя́,/ сконча́вся, (имярек) блаже́нне,// с ни́миже Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.

Величание:
Ублажа́ем тя,/ святы́й пра́ведный (имярек),/ и чтим свя­ту́ю па́мять твою́,/ ты бо мо́лиши о нас// Христа́ Бо́га на́шего.

Пение тропарей и кондаков

Сейчас же вслед за входом и входным стихом начинается пение Тропарей и кондаков, по особому чину, указанному в Типиконе, особенно в 52–ой главе. Это на литургии почти единственное место, посвящаемое памяти дня. Группа тропарей и кондаков старается обнять все памяти, соединенные с днем совершения литургии в знак того, что литургия совершается о всех и за вся. Поэтому на литургии в будничные дни поются Тропарь и кондак седмичного дня, которые ни на вечерни, ни на утрени, ни на часах не поются. Тут же поются Тропарь и кондак храма, которые также не поются на других суточных службах.

Тропари и кондаки поются в таком порядке: сначала поются все тропари, а потом за ними все кондаки. Перед предпоследним кондаком всегда поется «Слава», а пред последним кондаком поется «И ныне». Последним поется всегда кондак Богородичен, или же Кондак предпразднства или праздника.

Порядок этого пения таков: на первом месте поется тропарь в честь Господа; поэтому там, где храм посвящен Господу, глаголется прежде всего тропарь храму, который в воскресные дни заменяется тропарем воскресным, в среду и пяток — тропарем креста: Спаси Господи, люди Твоя…, в дни предпразднства и попразднства Господских праздников — тропарем предпразднства или праздника. За тропарем в честь Господа следует тропарь в честь Пречистой Матери Божией. Если храм Богородицы, то поется тропарь храма, если предпразднство или попразднство Богородичного праздника, то поется тропарь предпразднства или праздника. После тропаря в честь Матери Божией поется тропарь седмичного дня — понедельника, вторника, и т. д. За дневным тропарем поется тропарь рядовому святому, память которого данного числа и месяца прославляется. В субботу сначала поется тропарь дневной — Всем Святым, а потом рядовому святому. Кондаки поются в той же последовательности, как и тропари, с тем различием, что они оканчиваются или, по выражению Типикона, «покрываются» Богородичным: Предстательство христиан непостыдное… Вместо этого Богородична, в храме, который посвящен Господу, поется кондак храма, равно и в храме, который посвящен Пресвятой Богородице, поется его кондак, в дни предпразднства или попразднства поется всегда кондак предпразднства или праздника. В будние дни, когда простая служба, то на Славу: всегда поется кодак «Со святыми упокой.».. В субботу обычно поется в заключение кондак: яко начатки естества»..

Надо, однако, знать, что далеко не всегда, не каждый день в году поются все вышеперечисленные тропари и кондаки полностью.

Храмовые тропари и кондаки не поются, как скоро в других тропарях и кондаках, случившихся в этот день, содержится то же прославление, какое и в храмовых. Так, во вторник «не глаголем кондака храма Предтечи, зане же глаголется кондак дне, Предтечи же. Где храм Апостолам, там в четверток тропарь и кондак им не глаголем. В субботу не глаголются храмовые тропари и кондаки, где храм святому, ибо все святые именованы суть во вседневном тропаре. В среду и пяток тропарь храму Господню не глаголется, ибо глаголется тропарь Спасителю же: Спаси, Господи, люди Твоя… В воскресный день не поются тропари храму Христову, «понеже предваряет воскресен», то есть поется воскресный тропарь, в котором прославляется Христос же. Точно также не поется тропарь храма Христова в дни предпразднства и попразднства Господских праздников, равно и кондак. В предпразднство и попразднство Богородичных праздников не поется тропарь храма Богородицы и кондак храма. Тропари и кондаки храмов святым не глаголются, если случится святой, имеяй бдение (но не полиелей), в воскресный день и в седмичные дни.

Тропари и кондаки дневные поются по одному в каждый день, исключая четвертка и субботы. В четверток поются два дневных тропаря Апостолам и святителю Николаю Чудотворцу, а в субботу Всем Святым и за упокой. Но дневные тропари и кондаки совсем не поются, если не поется октоих. В дни предпразднства и попразднства поются вместо дневных тропарей, тропари и кондаки предпразднства, праздника или бденного, или полиелейного святого.

Тропари и кондаки за упокой не глаголются в воскресные дни и в седмичные дни, кроме субботы, если случится святый которому положено: славословие, полиелей или бдение. Тропарь заупокойный: Помяни, Господи…, поется в субботу лишь тогда, когда нет тропаря святому рядовому.

Поделитесь на страничке

Следующая глава >

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *